Musikalsk Symbolikk

En liten gjennomgang av de vanligste symbolene og handlingene som assosieres med hardtslående musikk!

Cornacorna

Kjært barn har mange navn. Djeveltegnet, djevelhornene, bukkehornene, hornene eller som i italiensk; mano cornuto.
Den italienske betydningen er ‘horn’ og er idag en hyppig gest blant publikum på rockekonserter. I middelhavsområdet har symbolet en mer vulgær mening enn hva intensjonen er blant massene på konsert. Man bruker bak personens hode eller pekende for å si at personen er offer for utroskap.
Som en anatomisk redegjørelse består handlingen i å la peke- og lillefinger peke oppover mens de to midterste holdes nede. Variasjoner forekommer selvsagt.

Tegnet har også flere betydninger. Noen benytter det for å holde borte uflaks eller ‘det onde øyet’. Som for eksempel mot påståtte hekser. Siden 60-tallet (Anton LaVey) har også symbolet vært assosiert med Satan, men var først i bruk i det antikke Hellas. Her symboliserte det minotauren fra Odyssevs.
Det finnes en teori som går ut på at cornaen er antagonisten til korsets tegn. Korsets tegn benytter også tre fingre, og tilkjennegir den hellige treenighet. Hornets tegn symboliserer i så måte den uhellige trioen Satan, antikrist og den falske profeten/antipaven.
Gene Simmons hevdet å ha ‘oppfunnet’ symbolet i ’77, hvilket var latterlig å ta kreditt for. Men så tar jo Simmons kreditt for det meste. En person jeg legger større lit til er Ronnie James Dio, hvis italienske bestemor ofte benyttet tegnet mot onde makter. Dio tok tegnet i bruk når han tok over i Black Sabbath etter Ozzy (som pleide å flexe V-tegnet).
Enda flere betydninger er ‘Rock on’ i enkelte subkulturer og ‘Hook ’em horns’ fra fans av Texas Longhorns. I Israel betyr det ganske enkelt snegl, mens det i Tyrkia står for det tyrkiske folk (‘ulven’).

baphomet.jpg

Pentagrammet / Baphomet

Pentagrammet er et eldgammelt symbol, og er en stjerne med fem kanter. Det ble brukt som et symbolsk tegn i det antikke Hellas og Babylon, og hadde magiske egenskaper. Kristne tilla symbolet de fem sårene til Jesus, og det har også vært knyttet til alkymisme og frimureri.
Pentagrammet har også lenge vært et symbol på gudinnen Venus, samtidig som den romerske Lucifer; Venus som morgenstjernen. Det antas at prehistoriske astronomiske observasjoner er opphavet til pentagrammet.

Pytagoreerne anså den femkantede stjernen som en matematisk perfeksjon, og kalte det Hygieia (helse). ‘Ny-pytagoreerne’ i middelalderen mente kantene symboliserte elementene vann, jord, guddommelighet, flammer og luft. Så å si alle kulturelle bevegelser, filosofer og religioner har tillagt symbolet en egen betydning. Pentagrammet er avbildet på Marokko og Etiopias flagg. Ny-hedninger bruker det som et religiøst symbol på linje med korset eller Davidstjernen. Hedningene følger ny-pytagoreenes symbolikk med de fem elementene.Kristendommen tolker det til de fem sansene, mens satanister velger å la de to spissene peke oppover og plassere bildet av Baphomet over. I tillegg innfelt i to sirkler.

Baphomet er et gammelt symbol med ukjent opphav, men som betegner hedensk tilbedelse. Det tar utgangspunkt i bukken, og det første kjennskapet er fra Tempelridderne. Under inkvisisjonen mot ordenen ble det tatt utgangspunkt i at ridderne tilba kjetterske idoler. Under tortur fikk kirken innrømmelser om et slikt idol ved navn Baphomet. Tempelridderne hadde tilbedt en rekke avguder for fruktbarhet og helse. Kong Philip IV bestemte seg for å knuse ordenen, mye fordi han hadde utestående gjeld med dem. Fredag den 13. ble mange riddere arrestert i deres tempel i Paris, og datoen er opphavet til disse dagers overtro.
Venom var blant de første som benyttet seg av symbolet i musikalsk sammenheng, og da det sataniske. Bathory droppet pentagrammet og benyttet heller et bilde av et geitehode.

666666

Dyrets tall stammer fra Johannes Åpenbaring fra bibelen, men var opprinnelig 616. Forskere mener nummeret symboliserer den romerske keiseren Nero, noe den katolske kirke støtter.

Passasjen i bibelen går som følger (fra Kong James oversettelse): ‘Here is wisdom. Let him that hath understanding count the number of the beast: for it is the number of a man; and his number is Six hundred threescore and six.’

En annen og mer populær tolkning av tallene er at det er en kode for et navn. Og dette navnet tilhører antikrist. Aleister Crowley (1875-1947) hevdet at han selv var dyret Åpenbaringen snakket om, og tok det greske navnet ‘To Mega Therion’ (Det store dyret) – som er en kode for 666.
Andre fortolkninger av tallet er at det er summen av all religiøs frafall over de siste 6000 år, mens judaistene mener det er nøkkelen til universet. Jehovas vitner er overbevist om at dyret som tallene representerer er en stat. Frykt for tallet kalles intet mindre enn Hexakosioihexekontahexaphobia.

invert.jpg

Saint Peter’s Cross

St. Peterskorset

Dette korset er et invertert katolsk kors, og stammer fra myten om at apostelen Peter frivillig lot seg korsfeste opp-ned, da han ikke var verdig å henge samme vei som Jesus. Det finnes katolikker som benytter korset på denne måten den dag i dag for å symbolisere ydmykhet i forhold til kristus. Men også denne gangen kom Aleister Crowley på banen og mente at korset symboliserte et fall fra Guds nåde, hvilket er årsaken til at symbolet nå brukes flittig av en rekke metalband med sataniske overtoner.
Johannes Paul II ble avfotografert i Israel med St. Peterskorset, noe som ga mistanker om en satanistisk konspirasjon innenfor den katolske kirke. Men ettersom paven er Peters etterkommer, og de ortodokse fremdeles benytter korset, hadde alt sin logiske forklaring.

skullHodeskallen

Den menneskelige hodeskallen er svært vanlig syn innen musikk og kunst, og symboliserer død og dødelighet (memento mori). Det er også en kjensgjerning at mennesket er i stand til å oppdage en skalle eller et ansikt under selv de vanskeligste forutsetninger. Neanderthalerne malte hodeskallene til sine døde for å hjelpe dem over til den neste verden. Men også i nyere tid har skaller blitt sett inngravert i gravsteiner, gjerne med vinger rundt – et symbol på dødelighet selv etter døden.
Et av de best kjente eksempler på symbolisme i forbindelse med hodeskaller opptrer i Shakespears ‘Hamlet’ hvor hovedkarakteren samtaler med hodeskallen til sin avdøde venn Horatio. ‘Å være eller ikke være’ fremføres best med en hodeskalle i hånden. I stykket og samtiden var også skallen et symbol på melankoli, gjerne bitter sådan. Også betydninger som selvet, helhet og evighet har vært tillagt kroppsdelen. Skallen ble etterhvert også brukt kritisk av malere som avkledde forfengelighetens dårskap.
Når hodeskallen ble benyttet av det nazistiske SS, ble det omtalt som Dødens Hode (Totenkopf), var det frykten for døden for gjaldt, mens en biker med tatovert hodeskalle benytter symbolet for å lure døden. Goth-kulturen er svak for hodeskallen med slangen som glir gjennom øyehulen. Slangen er den chtoniske guden for kunnskap og udødelighet. Symbolet ble også benyttet av pirater gjennom flagget ‘the Jolly Roger’. Hodeskallen har i alle tider vært et kraftfull symbol, med en rekke inkodede meninger.

reaperThe Grim Reaper

Mannen med ljåen er døden personifisert og har vært en karakter i myter, sagn og historier fra de tidligste tider. I kristendommen er det dødsengelen som henter sjelene, men ikke i dagens popkulturelle skikkelse; som et hettekledt skjelett innhyllet i en sort ellers hvit kappe. Med ljåen høster han sjelene. I middelalderen var Døden et mumifisert lik.

lars umlautTödler

Flere rock og metalband la seg i syttiårene til bruk av tødler, gjerne i bandnavnet og helst ledsaget av gotisk skrift. Det hele var ment for å gi bandet et teutonisk aspekt, som gir assosiasjoner til mandige verdier som modighet, besluttsomhet og styrke. Tødlene brukes ikke gramatisk, i den forstand at ordlyden endres. Röyksopp faller altså ikke innunder kategorien, ettersom ö ønsker å oppnå vokalen ø i land som ikke benytter tegnet.
Blant land hvor tødler er i bruk finner vi Sverige, Tyskland, Tyrkia, Frankrike, Portugal, Island, Ungarn og Finland. Etterhvert har bruken blitt parodiert såpass at den opprinnelige meningen bak tødlene har forsvunnet.

Det første bandet som tok tegnet i overlagt bruk var Blue Öyster Cult, og ble foreslått på grunn av metal’ens wagnerske aspekt. Black Sabbath fulgte opp med singelen ‘Paranoïd’ og Hawkwind hadde følgende frase nedskrevet i coveret; ‘Techniciäns öf spåce ship eårth, this is yöür cäptåin speäking, yöür øåptåin is deäd’. Trenden var et faktum, og snart fulgte Motörhead, Hüsker Dü og Mötley Crüe. Queensrÿche plasserte ‘øynene’ over y’en, og utforsket utrødd mark ytterligere. Band begynte nå å bruke skandinaviske vokaler som æ, ø og å etterhvert som tøddel-markedet var mettet. Med filmen ‘This Is Spinal Tap’, som gjorde narr av musikkindustrien, ble tødlene plassert over en konsonanten n, og det er usikkert hvorvidt dette i det hele tatt skal tas med i betraktningen ved uttale.

snakeSlangen

I egyptisk historie voktet slangen faraos krone, og ble tilbedt som en av gudene og brukt som mordvåpen. Kleopatra skal ha tatt sitt eget liv med et slangebitt. I den greske mytologien blir slangen assosiert med dødelige og farlige fiender. Den nihodede Hydra ble bekjempet av Hercules, mens Medusa ble stoppet av Perseus. Medusa var en fryktelig, men dødelig kvinne, med slanger til hår og et blikk som kunne forvandle menn til stein. I dag er slangen et vanlig symbol innen medisin, men er samtidig tilbedt i India. Kobraen er inngravert rundt halsen til Shiva og Vishnu sover på en syvhodet slange.
I kristendommen begynner det dårlig for reptilet, ettersom det frister Adam og Eva til å knaske forbuden frukt. Moses’ stav blir om til en slange som sluker egypterne, og han får etterhvert laget en bronsestatue av en slange kalt Nehushtan. En liten oppreisning der altså.

ironcrossJernkorset

Jernkorset er et tysk symbol tilhørende en familie av kors med like lange armer. Tempelriddernes malteserkors og kelternes kors er beslektet, men inngår ikke samme heraldiske gruppe. Jernkorset var en militær utmerkelse fra Prøyssen og senere Tyskland. Det ble innført av kong Friedrich Willhelm III og ble første gang utdelt 1813 under napoleonskrigene. Korset er kun benyttet i krigsstid, og det siste ble utdelt i 1945. Det er fremdeles den tyske hærs symbol. Designet etterliknet de teutoniske riddernes kors fra det fjortende århundre.

Under den første verdenskrig ble det utdelt en rekke jernkors av ulike grader. Nazistene fikk laget et vedheng som kunne festes på disse, men produserte også nye med hakekorset inngravert. Hitler innførte i 1939 jernkorset som en tysk dekorasjon, ettersom Preussen hadde blitt innlemmet i staten. Etter krigens slutt var jernkors med swastikaen forbudt, og kors med inngravert løv ble produsert.

Med tiden tok mange subkulturer symbolet til seg. MC-miljøet i USA, heavy metal (Motörhead), surfere og skateboardere og hot rod kulturen. Symbolet har tilogmed figurert i en epsiode av The Simpsons. Mange ser feilaktig på symbolet som et opprinnelig nazistisk symbol, forsåvidt i likhet med det mer provoserende hakekorset.

headbangerHeadbanging

Frasen ble først brukt under Led Zeppelins turne i 1968. Kort fortalt en slags dans som involverer et voldelig tilsnitt hvor man rister skallen kraftig til rytmene. Men vi har da variasjoner.

Den vanligste formen er opp og ned, som om man skaller til noe. Vindmøllen er noe mer gymnastisk, og hodet roterer sirkulært. Cannibal Corpse og WASP er fantaster av denne formen for headbanging. Fyllastilen er mer uforutsigbar og en god mix. Immortal skal visstok være forbilder i så måte. Halvsirkelen består i å svinge hodet nedover og oppover i en halvsirkulær akse. Bare se på Tom Araya og lær. Fra side til side er mindre spetakulært, men kan godt fungere om man har en grei hårmanke. Martin Mendez fra Opeth nyter stor suksess med denne løsningen.
‘The Whiplash’ er stort sett den samme som første kategori, men utført med såpass intensitet at evt hår dekker ansiktet under hele øvelsen. ‘The All Out’ tar den enda lengre, og er så kraftig at det seriøst svekker balansen. Utøvere griper gjerne fatt i gjenstander som forhindrer dem i å havne på ræv. K. K. Downing og Glen Tipton perfeksjonerte Tandem-stilen, hvor de banget i takt. ‘The Thrust’ er en mer antisosial form for headbanging hvor hele overkroppen svinger med. Man tar gjerne sats i kastene, og man risikerer å treffe publikum både foran og bak seg. Jeg har gjort meg skyldig i dette mer enn en gang. Till Lindemann fra Rammstein er en oppfinnsom type og har brakt Hammeren inn i varmen. Den består eksotisk nok i å slå seg på låret mens hodet røskes rundt.
Om man betrakter Meshuggas frontmann Jens Kidman så kan det ikke nektes for at han kjører en temmelig unik stil. Jeg vil døpe det Joysticken ettersom hodet går opp og ned/side til side med raske , kontrollerte rykk. Lavprofilen er mer for poging å regne, og består av beskjedne nikk og bukk. Dette kan oppstå hvis man a) ikke kjenner til bandet eller b) ikke er full nok.
Headbanging forekommer ofte sammen med synging, gjenknepne øyne, hornets tegn og luftgitaren. En grei kjøreregel er å la overkroppen støte med for å redusere belastningen på nakken. Bangingen er sett på som langt sikrere enn moshpiter og hardcoredansing, og fører sjelden til skader. Bortsett fra følgene av en real skallings, begrenser bieffektene seg til stiv nakke – og i sammenheng med alkohol ofte referert til som en Bangover.

moshpitMoshing

På åttitallet ble fenomenet skrevet ‘mash’, men uttalt som ‘mosh’. Opprinnelig influert av reggaens skank-dansing, men beveget seg etterhvert over til hardcore punken. Agnostic Front var med på å formalisere trenden med akronymet ‘March Of Skin Heads’. Mosh og Circle pit’en var på plass i ’81, men blendet fort sammen med headbanging, stagediving og crowdsurfing. Etterhvert som punken fusjonerte ytterligere med metal’en oppstod slam dancing i California. En fysisk kontakt var oppnådd, der deltakerne klasket i hverandre. Etterhvert ble moshingen sett på som et problem, og dødsfall fulgte. Publikumskontroll ble innført, godt hjulpet av et hysterisk media, og potensielle bråkmakere fjernet underveis. I dag er surfing og stuping bannlyst på samtlige arenaer. Michael Moore fikk det snodige påfunnet med en mobil moshpit på et lasteplan, og inviterte politikere til å delta til tonene av Rage Against The Machine.
Enkelte ganger bryter det ut slagsmål mellom moshere og publikum som ønsker å nyte konserten i roligere former. Undertegnede fikk selv albuen til vokalisten i Purified In Blood i kjeften under en konsert med Caliban, uten at jeg gikk berserk av den grunn.
Det er god etikette å hjelpe falne moshere på beina, og unngå at andre snubler. Det finnes mange sjangre av moshing, og jeg nevner noen. Grindcore har en dans som heter grinding, med skanking og tregere mohing. Dette fordi musikken forgår i et så rasende tempo at danserne ville vært utkjørt på kort tid ved real-time moshing. Veggen deler publikum opp i to deler langs en linje under oppbyggingen til et break, hvor klimakset er at de to sidene kræsjer inn i hverandre på et gitt signal. Mark Hunter fra Chimaira kaller seg følgelig Moses fra scenen ettersom han deler opp publikum. Speed Pit eller Speed Mosh er frenetiske og relativt korte utbrudd, hvor deltakerne krasjer i hverandre, skulder mot skulder, dytter, slenger hverandre etter armen.

Punkmosh består av hopping, slamming og sirkelpit’en, hvor publikum mosher rundt i en løpende ring. Det mest antisosiale og brutale er likevel den utstuderte hardcoredansingen, som har fått sin renessanse de senere år med fremveksten av metalcoren. Her har vi øvelser som vindmøllen, hvor armene spinnes rundt i et forrykende tempo. Agressiv breakdance, skank og kampsportsøvelser som høye spark gjør tilværelsen noe utrygg for tilfeldige konsertgjengere. Spesielt kan stemningen bli sur om utøvere av hardcoredansing deltar på en konsert myntet på et annet publikum, og dermed saboterer for en moshpit. Hardcoredansing er også kalt Ninja Pit.

Advertisements

5 thoughts on “Musikalsk Symbolikk

  1. Corna
    Kjært barn har mange navn. Djeveltegnet, djevelhornene, bukkehornene, hornene eller som i italiensk; mano cornuto.
    bullshit!!!

    har ingenting med satan å gjøre!!!

  2. Du fremsetter en umulig påstand. Symboler får de verdier folk legger i dem, fullstendig likegyldig av den opprinnelige. Det finnes ingen bestemt mal for symboler, bare en rekke tolkninger. Det er forskjell på symboler og piktogrammer.

  3. «Mange ser feilaktig på symbolet som et opprinnelig nazistisk symbol, forsåvidt i likhet med det mer provoserende hakekorset».

    Da bør man kanskje ikke glemme at nazistene leflet voldsomt med det okkulte.

    Dette førte til bruken av hakekorset som er et indisk og norrønt symbol, og
    noe som kan referes til noe som omtrent «det svarte merke», som er et keltisk symbol.

    Det okkulte ble brukt av nazistene som pseydovitenskapelige eksperimenter for og
    «oppklare» «den ariske rasens» «overlegenhet».

  4. Men hverken indisk eller norrøn mytologi/religion kan kalles okkult. Dette er religioner som ikke oppsøkte mørkemaktene eller trolldom i dagens forståelse av ‘okkult’.

  5. Tilbaketråkk: Musikalsk symbolikk, pt. 2 « Niflheim

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s