Anmeldelse: The Haunted – Unseen

Selskap: Century Media
På nett: myspace.com/thehaunted | facebook.com/hauntedofficial
Release: 16.03.2011
Studio: Antfarm Studio, Aarhus
Produsent: Tue Madsen

Sist gang Niflheim tok seg bryet med å anmelde en Haunted-skive, ‘The Dead Eye’, var responsen lunken. Mer groove hadde sneket seg inn, med et islett av sludge – uten at det fenget så voldsomt.

Siden sist har bandet sluppet ’Kolossus’, et album jeg ikke klarte å gjøre meg opp noen særlig mening om – rent bortsett fra å være et byks i feil retning. Hva angår sjanger på deres ferske utgivelse ’Unseen’, er jeg i villrede. Sludge? Grønsj? Nü? Jeg aner faktisk ikke. En slags potpurri av nye impulser, ispedd gamle melodilinjer. Det låter uansett nøye kalkulert, fremfor originalt – spesielt i kontekst av de forrige utgivelsene. Det kan se ut til at Peter Dolving har tatt knekken på restene av viljestyrken til den tidligere At The Gates-gjengen. For all del, melodiene er greie – men aggressjonen har gått fløyten. Dolvings tidligere varemerke, det brautende hardcore-skriket, har måtte vike plass for smektende sang og byssanlull.

Det starter imidlertid med noen raske sekunder på Never Better, med karakteristisk gitarføring og Dolving i sånn passelig form. Refrenget er derimot en retur til nittitallets Seattle, med klare overtoner av Alice In Chains. Det er rikelig med bass, og lydbildet blir ubehagelig mykt og motstandsløst. Låten karrer seg imidlertid aldri opp i stående, og anslagene av noe stort forblir nettopp anslag. No Ghost inneholder i det minste melodier i kjent gate, og er en grei ballade. Om ballader i det hele tatt er velkomne da. Dette er seig sørstatssludge, og om du foretrekker det – bør du heller sette på Baroness.

Catch 22 harmonerer ikke helt med undertegnede. Hva er dette? Krautrock paret med Modern Talking? Låten er uten begynnelse, og vi kastes rett inn i et landskap av smektende groove og repetativ vokal av den sfæriske sorten. Sporet bukter seg av gårde, ulikt noe jeg hørt fra disse kanter tidligere. Disappear satser på tungt groove, og instrumenteringen holder forsåvidt mål, tross en drepende kjedsomhet. Refrenget er koselig nok, men før man aner ordet av det, befinner vi oss i Motionless. Her er imidlertid bandet tilbake gjenge, og til tross for enkelte unoter går det unna. Innimellom er til og med vokalen holdbar. Det noteres også fengende strengearbeid mot slutten.

Unseen tar oss videre med i groovelandskapet, på noe som virkelig høres ut som et plagiat av Tool. Ikke skivens verste eskapade dette her, men originalene behersker altså soundet sitt bedre. The Skull minner mest om gammel prog, krysset med en Maidensk intro. Imidlertid baller det på seg sånn høvelig, og det settes tempo, og det minner så smått om soundet fra ’rEVOLVEr’. Imidlertig sauset det raskt til med pen vokal og flinke harmonier. Og vips, så var denne låten også ferdig.

Ocean Park starter som en klassisk visesang. Og ender like brått, 49 sekunder senere. The City er tyngre og mer knugende, og utgjør det beste jeg har hørt så langt. Noen fete leads bryter opp, med et aldri så lite minus for radio-samplingene. Nok et kort spor, men altså det beste så langt, uten at det sier noe som helst. Them er neste musikkstykke, og vi får et par ekstra BMP å rutte med. Det humper av gårde med et snev av melodisk thrash. Om dette er platens skarpeste spor, forteller det alt om hvor sløvt resten er. All Ends Well er forsøksvis stoner, tungt inspirert av Clutch. Det er bare forbløffende hvor mye bedre Clutch gjør stoner. Bandet foretar sin sorti med Done. Akustisk gitar og sang, men med en interessant lead som bringer oss inn i det tyngre. Riktiknok fremdeles med det ulne bomullssoundet – konsekvensen av eksessiv bass i mixen.
Det er gjerne greit når et band opererer med et eget uttrykk, fremfor å kopiere andres. The Haunted hadde en gang en unik stemme, tuftet på At The Gates banebrytende melodiske death metal. Hvor de tar det herfra, kan bare spekuleres i.