Anmeldelse: Slayer – World Painted Blood

Slayer / World Painted Blood
Rating: 9/10 — Kreativ oppstandelse
Selskap: American
Release: 03.11.2009
Studio: Compass Point Studios, Nassau, Bahamas
Produsent: Greg Fidelman, Rick Rubin

Fremdeles med originalbesetningen i behold, har bandet satt seg fore å toppe den litt generiske ’Christ Illusion’ på sitt tiende studioalbum. Slayer har satt opp takten betraktelig, og nærmer seg i så måte klassikerne ’Seasons in the Abyss’ og ’Reign in Blood’ i enda større grad enn vei forrige korsvei.

Denne gangen har Rick Rubin tatt på seg rollen som co-produsent, med Greg Fidelman som hovedansvarlig. Og det låter barskt nok, med passelige mengder feedback. Altså ikke et polert lydbilde, men det har vi da heller ikke hørt fra disse kanter på snart tyve år. Det er også første gang bandet har kommet med blanke ark til studioet. Det noteres at mer melodi har blitt integrert i soundet, uten at kantene har blitt det minste mykere.

Tittelsporet ’World Painted Blood’ signaliserer starten med en atmosfærisk oppbygning. Snart aksellererer låten i pur thrash, og det svinger godt. En smart lead følger riffingen, og legger en ekstra dimensjon. En kaotisk solo er obligatorisk, ispedd et mid-tempo groove. ’Like a disease, spreading death, erasing your existence’ messer Araya, før Lombardo igjen girer opp. ‘Unit’ øser på med mer høyoktan riffing, og tankene ledes til ‘Angel of Death’, med tremolo strengeføring. Kort og brutalt, og ikke minst forfriskende.

’Snuff’ henter tematikk fra den myteomspunnede torturpornoen, og vedlikeholder den frenetiske takten. Refrenget er temmelig markert,  med sitt rop om ’Action!’ ledsaget av en snurrig lead. King leverer en til tider brilliant solo, og jeg sier meg godt fornøyd med nok et fengende spor. ’Beauty Through Order’ roer det hele ned, med større vekt på atmosfære innledningsvis. Sykelige harmonier av beste sort må etter hvert vike for nokså eksperimentelle rytmer. Med ett skyller kaoset inn over oss igjen, slik bare Slayer kan gjøre det komplett ulogiske forståelig. Et ypperlig stemningsbrudd her altså.

’Hate Worldwide’ starter opp i strofen ’I stab you right between the eyes’ og tonen er umiddelbart satt i en tempo-oppvisning av de sjeldne. Igjen spes det på med en effektiv lead, som teksturerer sporet. Klinisk. ’Public Display of Dismemberment’ er enda et sonisk angrep på sansene, og albumet slår meg som det mest kompromissløse på årevis. Vi får imidlertid et brekk med headbangermat, før det igjen raser av gårde.

’Human Strain’ er mer ruslende og omhyggelig mens den planter en guffen stemning. Låten makter dessverre ikke å fenge meg langs verselinjene, men kommer seg idet refrenget setter inn. Usedvanlig melodiøst og eksperimentelt til Slayer å være. Mot slutten av låten går det imidlertid opp for meg at likevel var noe der, og konkluderer med ytterligere gjennomlytninger. Det fortsetter på sett og vis i samme åre på ’Americon’ – flengende kritikk av den oljeavhengige giganten. Uten tvil det mest løsslupne kuttet så langt, og jeg nikker med.

’Psychopathy Red’ var den første låten som ble lekket, og den imponerte stort med sine svermende og illevarslende riff. Fengende i samme gate som ’Reign in Blood’ og det høres godt at Kerry har gått hen og tatt gitartimer, og Araya presser seg det han er god for. Ubestridt brillianse. ’Playing with Dolls’ lister seg innpå med snikende uhygge. Riffingen har foretatt et kvantesprang siden de siste utgivelsene, med haugevis av oppfinnsomme og gnagende varianter. Kanskje den beste blant de mer rolige utblåsningene.

’Not of this God’ runder av en forrykende gjennomlytning i uforfalsket thrash. Det er ikke annet å gjøre enn å la seg begeistre. En kontant knyttneve som beviser at bandet igjen er spissen blant hordene av ekstremmetallere.