Anmeldelse: Slipknot – Voliminal – Inside The Nine (DVD)

Slipknot - Voliminal

Slipknot – Voliminal

 

Etter å ha lest siklende gode anmeldelser som priset utgivelsen ‘Slipknot – Voliminal’ som tidenes band-dvd, var valget enkelt.

Om dokumentaren skulle legge filmer som ‘Some kind of Monster’ (Metallica), ‘The Dehumanizing Process’ (Chimaira), ‘The ResErection’ (TRBNGR), Panteras hjemmevideoer og ‘Refused Are Fucking Dead’ i grus, måtte dette sjekkes ut. Slipknots forrige dvd; ‘Disasterpieces’ er fremdeles det klart beste liveopptaket jeg har sett, så jeg var altså ikke vond å be i utgangspunktet.

Det viser seg at disken ikke funker på pc, og jeg må manuelt finne frem filmfilene. Ikke bra. Men jeg finner da tilslutt frem filmen, som forøvrig er laget av bandets klovn, Shawn Crahan. De første minuttene fyller meg med spent undring. Crap liveopptak og nærbilder av medlemmene in action er dritt man forventer å se blant diverse ekstramateriell – men skitt au, det begynner vel snart.

Filmen fortsetter med umotivert kryssklipping av diverse backstage-fjas og kunstnerisk ‘surr’. Etter en stund med dette, demrer det for undertegnede. Crahan har hatt en ønske om å lage kunstfilm basert på bandets rimelig udramatiske verdensturne – og gi oss et blikk inn deres crazy liv/galskap/whatever. Sett at du ikke er en femten år gammel blodfan. Sett at du ikke er interessert nok i å se medlemmene uten maske. Hva sitter man da igjen med? Jo, nærmere en time med dritt som like gjerne kunne vært tatt opp med en mobiltelefon – for deretter å gå bananas i After Effects.

Filmen har like mye seerverdi som å se gress gro og maling tørke. Ekstramateriellet består av noen liveopptak og musikkvideoene. Greit nok, det er jo obligatorisk. I tillegg til noen umaskerte intervjuer, foretatt av en ‘journalist’ som like gjerne kunne vært fra TOPP. For å komprimere intervjuene til to ord; syt og selvskryt. Dette er den mest bedritne dvd’en jeg noensinne har brukt penger på, og ble donert bort umiddelbart etter visning.

17 kommentarer om “Anmeldelse: Slipknot – Voliminal – Inside The Nine (DVD)

  1. herregud

    Skrevet av: Don SiC , 21.02.2007 kl. 16:45

    at det er mulig…du kan ikke referere til historien om hva musikk er…tidene forandrer seg gutten min..må ikke tro at et band skal spille pink floyd eller hva det måtte være om igjen! Jeg vet ikke hva du liker,men uansett å påstå at slipknot ikke har rytme,du må enten være døv eller utrolig innstilt på å ikke høre rytmene. Det er vel det bandet etter Dream Theater som har flest taktskifter i sangene sine.

    Uansett så er det musikk.Til og med et enslig trekkspill er musikk…jeg er ikke noe stor fan av det,men det er fortsatt musikk og jeg aksepterer det. Så om du ikke liker Heavy Metal…hold det for deg selv og la de som nyter god musikk få diskutere i fred uten innblanding fra sånne som deg.

    Se Disasterpieces..tidenes live dvd ved siden av Rock in Rio(Iron Maiden)

  2. Re: herregud

    Skrevet av: Moro , 22.02.2007 kl. 03:19

    Morsomt at du tror at Slipknot er nr 2 paa taktskifter. Nesten like morsomt som tror at Dream Theater er nr 1.

    Slipknots fanskare er i hovedsak 14 aar gamle emokids og metaljenter som egentlig ikke kan en eneste sang og hoerer mest paa Robbie Williams.

    Greit nok, Slipknot har dyktige musikere rytmisk sett, men hele bandet mangler sjel og komposisjon. Det finnes nok av band innen tilsvarende sjangre som har dette. En av tingene som gjoer f.eks. DT til et av verdens dyktigste band er at musikerne her ikke bare besetter tekniske evner, men ogsaa evnen til aa fremfoere noe med sjel. Men DT er ikke i naerheten av best paa nettopp dette.

    Ta en titt paa band som Opeth, Lamb of God og Tool, saa skjoenner du raskt hvorfor de fleste metal fans husker Slipknot fra naar de var 14 og sutra over livet.

    Foroevrig, vaar kjaere Alexander B. vet selvsagt ikke hva han snakker om. Aa si at musikk er daarlig fordi den handler om ofringer til satan eller hva som helst er naermest idioti. Det som er taapelig er personer som syntes musikken er bra kun fordi de syntes budskapet er ‘kult’. De har aapenbart ikke forstaatt hva musikk handler om.

  3. Re: herregud

    Skrevet av: gw , 22.02.2007 kl. 14:24

    jadda… her får vi med oss mye… har studert musikk… og slipknot kan egentlig gå å dæ

  4. Re: herregud

    Skrevet av: HelgeTaksdal , 22.02.2007 kl. 06:38

    Hahaha! Slipknot spiller jo utelukkende i 4/4, lån øret til noe skikkelig musikk dersom det er taktskifter du er ute etter. Ruins f.eks.

  5. Re: herregud

    Skrevet av: ano-nym , 22.02.2007 kl. 08:43

    helt enig!
    og en ting. det er ditt problem at du ikke kan bruke pc’er. herregud.
    «Det viser seg at disken ikke funker på pc»
    smartass.

    SlipKnoT for life Maggots!

  6. Re: herregud

    Skrevet av: Alexander B. (bakkjis) , 21.02.2007 kl. 17:11

    Jeg har en ganske allsiding musikksmak, og jeg setter pris på god musikk. Alt fra Pink Floyd til Eric Clapton, til Frank Sinatra til AC/DC.

    Men nok en gang tråkker dere hardmetall-fans på deres egne argumeter….
    Du snakker om trekkspillet, og ett av mine poenger er att for att noe skal kunne kalles musikk (i mine ører) så må det ha en melodi. Mye av det jeg har har blitt utsatt for av metall, har verken en melodi, eller noe vokalspor som kan høres uten å få hodeverk, og tekstene handler ofte om å ofre ett barn til satan, eller lignende.
    Det finns sikkert mye innen heavy-sjangeren som ikke faller under dennre beskrivelsen, men det jeg referer til er den metallen som faller under denne beskrivelsen, og tidligrere beskrivelser.

    Og vennligst ikke kall meg gutten din…. Det blir litt for dumt fra en som hører på den musikken som hører på den musikksjangeren som kommer på andre plass når det gjelder å drive folk til selvmord i statene…
    (det var ett usaklig argument ja, men dog sant. Men se på det som ett svar på ditt usaklige argument om trekkspill og att man ikke må se på den historiske utviklingen når det gjelder musikk;))

  7. Re: Re: herregud

    Skrevet av: Oppgitt , 22.02.2007 kl. 09:28

    Musikk er så meget, min mainstream-lyttende venn.

    Hvis du vil utforske litt horisonter så kan du sjekke ut litt ‘støy’ fra 60-70 tallet, kanskje til og med være så sprø at du hører på litt musikk som ikke har dominert listetoppene i din levealder.

    Forøvrig, «Det blir litt for dumt fra en som hører på den musikken som hører på den musikksjangeren som kommer på andre plass når det gjelder å drive folk til selvmord i statene». Vakkert…. rett og slett vakkert. Hvem er det som finner ut av HVA det er som driver noen til selvmord? Åpner hjernen? Om noen dreper seg selv fordi en villt fremmed kar på en CD sier at man skal gjøre det så good riddance, vi er for mange på denne planeten fra før av. (og la meg gjøre det klart, mange sjangere innen metall synger om kjipe og uhyggelige ting, men det er sjelden man hører «KILL YOURSELF, GET GUN AIM AT HEAD, PULL TRIGGER, DIEEEEE», smart å be fansen om å ta livet av seg selv…. yeah…. mindre inntekter…. wuuhu)

    Fiffig at du fokuserer så sterkt på de andres «usaklige» argumenter, når du faktisk innrømmer at det eneste argumentet du selv kom med, også var usaklig. Aner jeg en utilfreds bankarbeider som har fått dilla på argumentasjonsteknikk?

    Utforsk musikken, kjøp CD’er som ser sprø ut, kjøp plater fra andre enn FreeRecordShop eller Platekompaniet eller cdon.com. Finn et label du liker, spør etter flere plater, utforsk litt. Finn ditt eget band, det er _mange_ andre musikere der ute som er minst like gode, ofte bedre, som Clapton (Springsteen/Jamie T./King Crimson)

    Merker jeg fyrer meg litt opp, og det er mulig dette er et argumentløst innlegg, men det er for fjernt å diskutere «musikk» med noen som lar begrepet bli definert av listetopper.

    (Trommesoloer er vel musikk? Ingen melodi å spore der) Tenacious D – One note Song ….. osv

  8. Re: Re: herregud

    Skrevet av: gbv , 21.02.2007 kl. 23:55

    jeg er langt ifra noen slipknot-fan, men når du sier du kan høre på «Alt fra Pink Floyd til Eric Clapton, til Frank Sinatra til AC/DC», så gir du ikke gir du ikke mye troverdighet som musikkjenner selv. dette er musikk som du mest sansynlig liker fordi det har blitt spilt på radio 5000003000 ganger. og tar jeg ikke helt feil, så har du vel kun hørt layla, tears in heaven, wish you were here, back in black og new york, new york

  9. Re: Re: Re: herregud

    Skrevet av: Alexander B. (bakkjis) , 22.02.2007 kl. 00:46

    Gratulerer med ett fremragende usaklig argument.

    Jeg hører på de bandene fordi jeg syns de har god musikalsk kvalitet, de er rett og slett veldig gode. Det er en grunn til att Clapton blir kallt The God…..

    Imotsetning til mange så hører jeg ikke på en låt eller et band fordi andre syns sangen eller gruppen er bra, jeg hører på dem fordi JEG synes det er bra.
    en vesentlig forskjell der…

    og til det siste såkallte «argumentet» ditt, så har jeg, eksempelvis, vært på en Clapton-konsert, jeg har alle live-dvd’ene hans, samt så og si alle albumene. Jeg har samtlige Pink-Floyd album og en del live-filmer.
    Frank Sinatra og AC/DC har jeg dessverre ikke fått vært på konsert med, men jeg har veldig mye musikk av de.

    Du bør prøve å holde deg saklig, ikke bare tippe og håpe på att du treffer blink med argumentene dine…

  10. Re: Re: Re: Re: herregud

    Skrevet av: Jeg skyter deg på juleaften!! , 22.02.2007 kl. 14:23

    du er TEIT!! er det saklig nok for deg? Selvskryt selvskryt.. metall handler om barneofring til satan?? idiot..

  11. Re: Re: herregud

    Skrevet av: Mauloch (zaran89) , 23.02.2007 kl. 20:00

    Vel, nå skal ikke du ture i vei om «usaklig kommentar», når du generaliserer «hardmetall» som barneofrende jævler, brøling og skrik.

    Jeg tror du bør få deg litt mer kunnskap om Metallsjangeren før du kommer med slike bastante påstander. Jeg vil ikke si at du har så veeeldig bred musikksmak heller om du nevner opp mer eller mindre bare rockeband. Soul? Reggae? Hip/Hop? EDM? (trance, techno, House, etc.)? Heavy Metal? Power Metal? Thrash Metal? Progressive Metal?

    akkurat.

  12. Slipknot+stonesour fan

    Skrevet av: maggot , 21.02.2007 kl. 17:57

    er så enig med deg. forhåndskjøpte dvd på nette og ble så skuffa at jeg sendte en mail til roadrunnerrecords. totalt bortkastet med tid og penger.

  13. Slipknot! Bah!

    Skrevet av: Paven , 21.02.2007 kl. 15:16

    Slipknot er det samme som Korn…
    … fucking jævla slitsom, überkomersiell fjortismusikk konstruert for å sokke ut spenn av små drittunger som tror de har det hardt i livet.

    FUCK YA’LL!!

  14. Re: Slipknot! Bah!

    Skrevet av: UpYours! (upyours7) , 07.07.2007 kl. 02:56

    Ingen vits i å gå til personelig angrep nå, folkens. Alle har hver sin smak, og selv synes jeg Slipknot er kjempe bra. Irriterende at så fort noe blir populært blir det kalt fjortiss-musikk…

  15. Re: Slipknot! Bah!

    Skrevet av: Ubetydelig , 22.02.2007 kl. 05:07

    KORN er faktisk dritbra!
    Og jeg er langt ifra 14!

    Men men… hver sin smak ;-)

  16. Skrevet av: Faust , 22.02.2007 kl. 12:56

    Nordmenn burde ikke trenge å høre på amerikansk white-trash metall .. Jeg syns slipknot var drit selv når jeg var 17 og hørte på korn og deftones, og hvertfall ett år senere når det gled over til ekte metall .. Slipknot er bare ekstrem-metallens Linkin Park og jeg fatter ikke at de klarer å lure så mange .. E-M-P-E-R-O-R

  17. kunne ikke vært mer enig

    Skrevet av: depressure , 22.02.2007 kl. 12:34

    og jeg er evig taknemlig for at den var utsolgt ved juletider så jeg ikke fikk den i presang… syns det burde vært en innsamlingsaksjon for folk som vi dumpe dvd’en og ha pengene igjenn

Legg igjen en kommentar

