Navlebeskuelser

Rosablogger? moteblogger? Begge begrepene har det til felles at de forskjønner og forminsker et fenomen som brer om seg uhyggelig raskt. Jeg vil døpe det navleblogg – en digitalisert jakt på kjendisstatus i kraft av å simpelthen eksistere.

En ørkesløs mangel på kreativitet tilsynegjøres idet du oppretter en blogg utelukkende for å fokusere på ‘meg og mitt’. Om du ikke har andre interesser enn å ta opp verdifull plass på kloden, synes det hele nokså bortkastet og stusselig. Tatt i betrakning livets uvilkårlige dødpunkter, må man stadig gjøre det beste ut av lite. Dere får bare unnskylde meg om jeg tar påstander om voldtekter og andre overgrep med en klype salt. Ida Wulff har flere ganger vist seg som en ekte navleblogger, gjennom sine nokså patetiske bloggposter om innpåslitne og ‘ekle’ gutter som vier henne oppmerksomhet. Ida er en temmelig normalt utseende jente, uten de helt åpenbare lyter – og sikkert fysisk tilstrekkelig for de fleste hankjønn, uten at det stopper henne i å tilvirke (tilsynelatende) negative skryteposter. For å være fair, gir jeg dere lenker til Blondinbella og Ida Wulff. Det er selvsagt opp til deg om du ønsker å generere større reklameinntekter til digital åndsløshet.

Men det er ikke bare bortskjemte tenåringsjenter som har blitt smittet av denne offentlige egotrippen. Gutter som Toro og The Giant tar også hevd på å fortelle oss om deres spennende liv og innbilt smukke utseende. Mest av alt regner jeg med at dette er fortvilte forsøk på å klore seg ut av skapet, om det ikke allerede står på vidt gap.

Jeg vil vise til to eksempler på den typiske posten (se bilder). Om noen får noe annet ut av dette enn uforfalsket narsisissme, vennligst gi beskjed. Det finnes faktisk en verden utenfor rammene av badespeilet. Men så lenge bloggeren ikke befinner seg i midtpunktet av både universet og kameralinsen, er det rakende likegyldig.

Hvem er så skyld i dette? Næringslivet, internett, trykte media og tv-kanalene? Utelukkende. Realitybølgen eksploderte rundt årtusenskiftet, altså idet majoriteten av navlebloggerne utviklet selvstendighet nok til å begripe hva som flimret over skjermen. Big brother, Robinson, Idol, Bonderomantikk og andre former for kugalskap. Når man i tillegg rører inn web 2.0, som markerte starten på det sosiale nettet (fra og med 2003) – sitter vi igjen med en generasjon med radikalt endrede behov for offentlig anerkjennelse. Alle kan jo bli kjendis!

Men idet søken etter kjendisstatus slår til, ymtes det frempå om privatlivets fred. I lys av bloggernes trang til å kvele leserne med seg selv og sine, samtidig som det håves inn kroner på reklame – synes det fullstendig sprutlamt. Når man tar bloggernes alder i betraktning, er det ikke annet å forvente enn psykiske brudd og fraværende bakkekontakt. Jeg sier meg mer enn villig til å påta meg oppgaven som blylodd ved ønske – eller som nå – temmelig uoppfordret. Jeg anerkjenner dem som oppmerksomhetssyke individer, men ikke stort mer.

Så lenge stoffet er passe ufarlig, er navlebloggene markedskreftenes våte drøm. Ikke bare sørger de for at netthinnene fylles av festlige og blinkende flashbannere, men innsmigrer seg også såpass med forfatteren at bloggeren utøver utstrakt produktplassering i sine poster. Liksom tilfeldig reklamerer for produkter av ymse opprinnelse. Det er som man skammes på vegne av bloggernes barbariske konsumerisme.

Dette prosjektet er dømt til å mislykkes – selvsagt. Kjendisstanden utvannes daglig, og til slutt er vi alle kjente nok til at vi har glemt hva det en gang innebar. Jeg har flere ganger tatt for meg den perverterte drømmen om anerkjennelse i form av kjendisstatus. Hva er det med gjenkjennelse som fører til kollektiv sinnsforvirring, all den tid faktiske og etablerte kjendiser forteller om berømmelsens kostnader? Om du slipper å operere som stråmann for næringslivets ønske om å pushe produkter, om du har anledning til å spasere i fred på Karl Johan – burde du liketil kaste deg til asfalten og lovprise maktene. Du er priviligert.

En ukritisk analyse presenteres i Dagbladet

toroida

8 thoughts on “Navlebeskuelser

  1. Her er jeg både enig og uenig.

    Alle har vi ulik misjon for vår blogging og de fleste av oss begynner i det små, med vårt og det som ligger oss selv nærmest. Og så blir noen blogger, og bloggere, mer populær enn andre. Skal de da slutte å blogge om det de opprinnelig blogget om fordi de nå har blitt «kjendiser»?

    Men jeg er enig i at det fins mye meningsløst ute å går, men jeg velger det bort og så får andre velge hva de måtte ønsker å lese.

  2. Du har selvsagt rett i at det er legitimt å blogge om ‘meg og mitt’ – som f.eks en dagbok. Men idet man begynner å legge ut bilder av seg selv på bortimot hver eneste post, samtidig som man kjører reklame – begynner det hele å lukte. Den rare sneken som tilsier at dette gjøres med to mål for øyet, schjendis og penger.

    Hvorvidt de skal pakke sammen bloggen når målet er nådd, er et annet spørsmål. Da er det allerede fullstendig likegyldig for meg hva de gjør. Jeg besøker ikke bloggen uansett – jeg har det med å gå lei av mennesker som overeksponeres – i en rasende fart. Den tiden man ble kjent FOR noe er forlengst forbi.

  3. ehh..right! Er det bare meg, eller det bilder av deg på stort sett hvert eneste innlegg?

    Men bevares, ha en fin dag du også!

  4. Jeg er enig med deg. Egoblogger i lyserødt er meningsløse og uinteressante. I allefall for oss over 25+.
    Den stereotype bloggeren i dag, er etter mitt syn, enten usikre, «bifile» jenter på 16-18 år, som bretter ut hele sitt liv til minste detalj, eller så er det snakk om hysteriske småbarnsmødre som legger ut om amming og bæsjebleier. For ikke å snakke om sminke, interiør og moteblogger da . …sukk & stønn:-P

  5. Følgende sitat er sakset fra DB, og tilhører en profilert blogger: » Det er mye misunnelse der ute, og den er dårlig kamuflert». Thats rich!

Legg igjen en kommentar

