Niflheim tester: Taxitur

Jeg hadde satt meg inn taxien, og begynte å trille mot sentrum. Sjåføren er kanskje i starten av trettiårene – og slår meg som en vanlig norsk mann. Vi prater om løst og fast, mest løst, mens Mercedesen ruller gjennom de dyvåte gatene. Været? Om det har blitt mange turer på deg idag? Hvilken bilmodell var nå dette igjen?

Vi roter oss imidlertid bort i et mer konkret og kontroversielt tema. Piratdrosjer. Jeg innrømmer min sjeldne bruk av disse, men også min skepsis overfor den ulovlige næringen. Noe annet ville vel neppe falt i god jord. Sjåføren er misfornøyd med politiets innsats overfor piratene, men skjønner at det først og fremst står på ressurser. Han forteller om drosjesjåfører som tar saken i egne hender. Og jeg får følelsen av at han selv har vært med på slike raid. Fremgangsmåten er at fire-fem kolleger aktivt oppsøker næringen. Tre av dem ordner seg skyss hos en utpekt pirat, mens kollegene ligger på hjul i eget kjøretøy. Idet følget ankommer avtalt destinasjon, røskes piratene ut (det er som regel to) og bankes opp. I beste fall slipper de unna med en trussel.

Vi kjører over Minde, og han forteller om en episode som kom i mediene. Drosjesjåførene brukte samme fremgangsmåte, julte opp sjåføren, men sørget også for å sende bilen hans i sjøen. Jeg er allerede lettere overrasket, og faktisk en smule rystet. Hva med passasjerer som ikke kan gjøre opp for seg, spør jeg. Sjaføren sier at han ser vedkommende an, og som regel legger beslag i en personlig eiendel. Fair enough, tenker jeg – det har hendt meg en gang i Tromsø. Sjaføren er engasjert, og later til å ha tillitt til meg, og beretter velvillig om mer ‘hands-on’ metoder. Som de gangene han pinger andre sjåfører, og de kommer mannssterke for å banke opp passasjeren.

Han snakker om utlendinger. Han later til å ha opplevd en del fra den kanten, og tross mitt progressive syn på fargerikt fellesskap, forstår jeg ham. Jeg har aldri måttet takle mistilpassede, psykotiske og frustrerte innvandrere, hvilket det later til å være en hel del av. Sjåføren forteller om vanskelige passasjerer, som nekter å betale det takstameteret viser, som skur opp musikken og generelt er kranglevorne. jeg blir mer og mer fornøyd med å valgt en annen karriere enn taxisjåfør.

Vi er snart fremme ved endestoppet, Vaskerelven. Han viser meg våpenet sitt, en såkaldt stun-gun som sender 200 volt gjennom kroppen din, festet i et lite futteral til beltet sitt.

Jeg begynner så smått å håpe at VISA-kortet mitt fungerer som det skal.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

3 kommentarer om “Niflheim tester: Taxitur

  1. Som en av byens taxisjåfører er jeg lettere rystet. Var dette en lovlig registrert taxi?? Og han har våpen i bilen?? Det er IKKE etter boken.
    Ja, vi har våre episoder fra tid til annen, men med tanke på hvor mange oppdrag som utføres pr døgn må jeg si at i Bergen er det veldig lite tull med passasjerer. Den store majoriteten er oppegående hyggelige folk som skal fra A til B. Spørsmål om pris? Henviser til prislisten som er et klistremerke på lett leselig sted. Der opplyses det om fremkjøring(hentetakst), ventetid pr time, kroner pr km etc.
    Høres mest ut som de tingene denne sjåføren har fortalt om er fra en annen tid, men jeg er redd det kan være aktuell problematikk. De gangene visa-kortet ikke fungerer, spør vi gjerne om du har et annet kort, og mange har det idag. Hvis ikke, vet vi ofte hvor nærmeste minibank er. Et smil og en liten hjelpende hånd når ikke alt går helt på skinner, så løser det seg på et minutt eller to xtra. Å gå ut fra det verste emd en gang, skaper en situasjon. Et smil gjør at det aldri blir noen situasjon i utgangspunktet, og begge tar farvel med en god følelse…

  2. Denne mannen kjørte fullt lovlig for Bergen Taxi, og hadde alt utstyret i orden. Jeg fikk inntrykk av at disse episodene fremdeles hender med jevne mellomrom. Jeg dømmer så absolutt ikke næringen som sådan basert på denne turen.

Legg igjen en kommentar

