Stoner (1992 – )

19-stonerrockBenevnelsene stoner rock og metal benyttes om hverandre, men felles for sjangeren er trege til midtempo rytmer, kraftig bass og downtunet gitar. Psykedelisk jamming og tildels overlagt off-key vokal, ofte med en rå og nedstrippet produksjon.

Både utøvere og deres publikum blir svært ofte omtalt som nettopp ‘stoners’. Altså mennesker som benytter hasj/marihuana til avslapning og rus. Om ikke samtlige i scenen er forbrukere, så er det en kjensgjerning at den laidback musikken kompletterer rusen. Stoner-rockens sameksistens med narko er ikke unik, ettersom for eksempel trance er likelydende med bruk av ecstacy. Andre artister som Pantera, Dr. Dre og Cypress Hill promoterer marihuana, men faller likevel utenfor sjangeren på musikalske premisser.

Det er vanskelig (som alltid) å spotte starten på en sjanger. Musikken har uansett sine fremste eksponenter og signaturlåter til hjelp. Det notorisk influerende Black Sabbath, og da spesielt låten ‘Sweet Leaf’, var et viktig bidrag til fremveksten av stoner. Diverse tidligere band eksperimenterte med psykedelia, og hippiene omfavnet ethvert sinnsberoligende narkotikum. Blue Cheer, Blue Öyster Cult, Hawkwind, Jimi Hendrix, Led Zeppelin, The Doors og Pink Floyd er alle artister som har påvirket stonerbevegelsen. Men det var ikke før åttiårenes elektropop og grungen hadde gjort seg gjeldende at folk begynte å merke seg at en ny form for musikk hadde oppstått, faktisk ute i ørkenen. I en smeltedigel ble de tidligere bandenes psykedeliske elementer filtrert ut og satt sammen med grungen.

I Palm Desert vokste Kyuss frem med skiven ‘Blues For The Red Sun’ i 1992, noe som senere skulle gi musikken økenavnet ‘ørkenrock’. Publikum som ikke helt klarte å fordøye grunge hadde nå et alternativ. Kyuss var et sjeldent fenomen i dagens kommersielle klima; fansen elsket dem og kritikkene var høytravende – men de opplevde aldri å bli overeksponerte slik deres samtidige grungere ble det. Dermed kunne de ufortrødent fortsette å lage akkurat den musikken de ønsket. Etter deres splitt har fanbasen vokst og bandet fått mer oppmerksomhet i media. De avstekom et tomrom som raskt ble fylt av band som Fu Manchu, Eagles of Death Metal, Clutch, Honcho, Queens of the Stone Age, Unida og Hermano.

I dagens scene diskuteres det heftig hvem som virkelig er stoner og ikke. I myriadene av sjangre og undersjangre som finnes går definisjonene mye på holdningen til de enkelte band. Jeg vil slutte meg til at Mondo Generator, High On Fire og Monster Magnet er stonerband, og at vi her til lands har fått oss en liten bevegelse i form av WE, Thulsa Doom og El Caco. For ikke å glemme de mange bandene som spiller en hybriden med sludge og doom (f.eks Electric Wizard).

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s