Punk (1975 – )

Punken startet opp som en motkultur som foraktet etablissementet, og gjorde opprør mot alle vedtatte normer i samfunnet. Ungdommelig aggressjon, piercinger, fillete klær og underlige frisyrer var blant faktorene som kjennetegnet bevegelsen, i tett sammenheng med DIY (gjør det selv) holdningen. Bevegelsen hadde sitt utspring i USA og UK, og ble frontet av band som stilte seg bak, eller i enkelte tilfeller originerte budskapet. Blant de første var Ramones, Sex Pistols, The Damned og The Clash – som alle dro veksler på The Stooges og hverandre.

Bandene emulerte de enkle musikalske strukturene fra sekstitallets garasjeband, gjerne bare ved bruk av tre akkorder. De aller fleste tok bruk av vers-refreng formen og en firetakters rytme, som var et minimalistisk brudd med samtidige rockeband. Kompliserte gitarsoloer ble uglesett som selvforherligende. Låtene lå på rundt to og et halvt minutts lengde, men kunne også være tredve sekunders energiutbrudd. Tempoet var høyere enn foregående band, med en tung og tørr trommesound. Trommesettene var minimale, og inkluderte kun de høyst nødvendige trommene.

Vokalen ble gjerne fremført nasalt eller skrikende, og tekstene la ikke fingrene imellom i sine sosiale og politiske kommentarer. Den urbane miseren var et gjennomgående tema, og Sex Pistols gikk rett i strupen på kongehuset – med alt det ubehaget det medførte.

Frasen punkrock hadde sitt opphav i ordet betydning nybegynner eller novise, og ble opprinnelig brukt om ulærte medlemmer av garasjerock i statene på sekstitallet. Det ble første gang benyttet om musikken til bandet ? And the Mysterians i 1971. Dekadansen fra eldre band som The Who, Rolling Stones, The Stooges og MC5, deriblant en dårlig holdning, vold, seksualisert image og politisk konfrontasjon var av all sannsynlighet også en medvirkende årsak til punken. Andre innflytelser var den britiske pubrock scenen, ‘the troubles’, samt britisk glam. Andre musikkformer som rockabilly, reggae og funk er å spore i den tidlige musikken. Punken tjente også som en reaksjon på datidens disco, heavy metal, prog og hardrock. Hippienes kultur ble også avvist.

En liten samling av band som spilte på klubbene Max’ Kansas City og CBGBs i New York var de første til å motta punk-betegnelsen i 74-75. The Ramones, Johnny Thunders og Talking Heads var blant disse bandene som gjennom det nyoppstatede Punk Magazine fikk stempelet. Men også andre deler av kloden fikk sine punkband. I Brisbane, Australia ble The Saints dannet, i Sverige Ebba Grön, mens London ga opphav til The Stranglers og The Sex Pistols. Klubbeierne eller andre som frembrakte en scene var idealistiske og selv tilhengere av musikkformen. Ikke sjelden måtte bandenes managere selv improvisere scener, og artistene tydde gjerne til husfester. Til tross for Londons manglende innflytelse i selve opphavet av punken, var det etterhvert denne metropolen som skulle sette standarden. Malcolm McLaren returnerte fra statene i 1975, og startet en klesforretning kalt ‘Sex’. Butikken ble sentral i oppbygningen av punk-imaget, med knappenåler, hullete jeans og lær. Han tok over managementet til bandet The Swankers, som snart byttet navn til Sex Pistols. Bandet fikk raskt en liten skare av tilhengere, som snart plukket opp instrumentene selv. I desember det påfølgende året teamet Sex Pistols opp med The Clash, The Damned og Johnny Thunders & The Heartbreakers på turneen Anarchy Tour. Mange av konsertene ble stanset av eierne, etter skandalisering i tabloidene av musikken og dens fans. Denne sensasjonsjournalistikken fikk sitt samtidige høydepunkt i tv-showet Thames Today, hvor programlederen Bill Grundy gikk i clinch med Sex Pistols’ gitarist Steve Jones. Uhørt banning ble resultatet.

I 1977 vokste det frem en ny bølge, som beveget seg bort fra punken, og hjalp til med etableringen av hardcore. Misfits, The Exploited, GHB, Black Flag og Stiff Little Fingers tok alle en mer intens vending. Rockabilly, horror og psychobilly ble innlemmet i soundet. I England ble punken sterkt farget av ska og reggae, gikk mindre minimalistisk og lot elementer fra rockabilly og jazz sive inn. The Clash ble den fremste eksponenten for denne nye formen da Sex Pistols bukket under. Budskapet var likevel det samme; motkulturelt, anarkistisk, opprørsk og politisk ukorrekt.

Punken forgrenet seg og trivdes på åttitallet, men mediadekningen avtok så snart punken ikke lenger representerte noe nytt og farlig. New Wave hadde vokst frem nesten parallellt med den originale punken, men hadde en iboende hang til eksperimentering. Band som Talking Heads, Television og Devo hadde lenge blitt omtalt som nyveiv. Utvanningen med pop spredte seg utover åttiårene, med band som Duran Duran, The Police, Blondie og Elvis Costello, og ble datidens mest populære sjanger.

I statene vokste hardcoren frem for fullt, med sin raskere tromming og mer aggressive riffing. Vokalen ble da også levert mer skrikende enn tidligere. Blant de tidligste utøverene finner vi Dead Kennedys, Black Flag, Neurosis, Discharge, Bad Brains, Bad Religion. Lydbildet ble videreutviklet av Minor Threat, Minutemen og Hüsker Dü blant andre. New York ble et hotspot for denne musikken, og tok en raskere og mindre melodiøs vending. Kompromissløse artister som Agnostic Front, Madball, Pro-Pain, Cro-Mags og Sick Of It All sto i spissen, og bidro gjennom konserter til dannelsen av moshpits og slamdance. Hardcoren skulle bli svært viktig for utviklingen av metalcore, skatepunk, emo og straightedge-bevegelsen. Hardcoren hjalp også frem eksperimentelle band som The Pixies og Sonic Youth, som i sin tur var mye av opphavet til den alternative metalen som reiste seg mot slutten av åttiårene.

I UK tok punken en ganske annen retning, og Joy Division, Gang of Four, samt Throbbing Gristle spilte det som skulle bli kalt post-punk. Sjangeren ble av og til forvekslet med New Wave, men hadde i virkeligheten sterkere forbindelser til indie. Musikken var mørkere, mer kunstnerisk og eksperimentell, med inspirasjoner fra krautrock og David Bowie.

En annen form for punk, med en forkjærlighet for rockabilly og psychobilly vokste frem. Den ble ganske enkelt kalt horrorpunk grunnet artistenes image, hentet fra 50-tallets grøsserpostere. The Misfits pionerte sjangeren, med tekster som fortalte skumle historier fremfor å lefle med politikk og sosial misnøye. Bandets vokalist, Glenn Danzig, tok med seg innflytelsene til sin sine senere band, og var sentral i fremveksten av gothen. Horrorpunken hadde også innflytelse på de tidligste artistene innen glam og black metal.

‘Oi!‘ ble betegnelsen på en liten gruppe punkband opprinnelig kalt streetpunk. Tekstene i musikken assosierte seg med den britiske arbeiderklassen, og musikken hentet mye inspirasjon fra fotballsanger og pubrock. Utøverne og fansen raket håret og ble kjent som skinheads, tross dette ikke var en nytt fenomen. De første bandene var Sham 69, The Cockney rejects og Angelic Upstarts. The Cockney Rejects hadde en låt hvor refrenget ganske enkelt gikk ‘Oi Oi Oi!’, som da også ble benyttet om sjangeren.

Bukseseler, pilotjakker og bare skaller ble etterhvert sterkt assosiert med nynazister og musikerne fikk en tøff jobb med å overbevise publikum om at de ikke frontet nazi-idealer. Enkelte band deltok aktivt på venstresiden, mens andre, som Skrewdriver, åpent fremmet hat mot innvandrere og kommunisme. I 1981 brannbombet asiatiske ungdommer et konsertlokale, påvirket av media som feilaktig hadde omtalt konserten som nazistisk. Scenen begynte å stagnere i UK, men fikk feste i blant annet USA og sentral-europa, hvor den utviklet seg parallellt med hardcore. Det best kjente norske Oi-bandet er Haggis.

Skapunk er en blanding av jamaicansk ska og ordinær punk. Skapunk eller 2tone er andre bølge av ska, og ble startet av blant annet The Selecter, The Special og Madness. The Clash inspirerte mange med sin friske versjon, og ble etterfulgt av The Mighty Mighty Bosstones, No Doubt, Fishbone og Less Than Jake. Fansen omtales innimellom som rude boys og rude girls, hentet fra den jamaicanske subkulturen. Artistene tar i bruk et langt større spekter av instrumenter, spesielt blåsere.

Keltisk punk går også under pseudonymene celtcore og Paddybeat, og forbindes med Irland og skottland. Bandene tar i bruk tradisjonelle instrumenter som sekkepipe, fløyte, fele, mandolin og banjo. Mye av musikken hentes fra rocken, med utføres gjerne med raske, firetakters rytmer. Det skotske punkbandet The Skids utgjorde en stor inspirasjon, og sjangeren befestet seg via The Pogues. I de senere år har sjangeren blitt popularisert av Flogging Molly, Dropkick Murphys og The Tossers.

Skate punk ble frontet av NOFX, Millencolin, Poison Idea, Rancid og Pennywise, og tok i bruk rytmer forbundet med surf, kombinert med rask gitar. Musikken var upbeat og lystig, og ble omfavnet i skatermiljøet – som musikerne ofte selv var en del av. Det kan være viktig å huske på at skating i åttiårene var en undergrunns aktivitet for spesielt interesserte. Sjangeren fikk også eksponering gjennom skaterblekka Thrasher Magazine.

Pop punken hentet sine røtter fra Ramones og deres tyggegummipønk, som snart fikk sine etterfølgere i Buzzcocks og Generation X. I 1994 var det duket for Green Day, The Offspring, Rancid og Bad Religion, som alle opplevde stor suksess. De to sistnevnte hadde foretatt en crossover av hardcore, skatepunk og ska med popinfluenser, og skilte seg dermed ut fra de rene pop punkerne. De nye bandene hadde fjernet den typiske brodden i jakt etter publikum, og musikken manglet aggressivitet – tross tempo. Green Days album ‘Dookie’ landet med et brak blant massene, og verdenssuksess var sikret. Senere fulgte Blink 182, Bowling For Soup, Fall Out Boy, Good Charlotte og Sum 41. Noe av luften har gått ut av ballongen, men sjangeren har sett en fusjon med emocore i det siste, noe My Chemical Romance har opplevd stor suksess med.

Turboneger kaller sin stil for deathpunk, men ligger i virkeligheten nærmere Glam Punk og skatepunk. Glampunken henter hooks og elementer fra glam metalen.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s