Metalcore (1991 – )

En form for teknisk metal med hardcorens aggresjon beskriver best metalcore. Først etter årtusenskiftet har sjangeren tatt fullstendig av, men har eksistert siden slutten av åttitallet. Nå ser luften ut til å sive ut av ballongen, etter fire år med total dominans hva ny metal angår. Rammene for metalcore er rimelig løse, ettersom nesten enhver form for metal har opplevd fusjoner med hardcore. De tidligste bandene ble satt i båsen ‘crossover’ før man hadde et mer beskrivende uttrykk å lene seg til. Dette var band som Dirty Rotten Imbesiles og Nuclear Assault (som idag heller regnes sammen med andre band fra den gyldne thrash-æraen). Det som skiller dagens metalcore fra crossover er inflytelsen fra den svenske göteborg-scenen og teknisk death metal.

Nuclear Assault og D.R.I var de første bandene som navnga musikken sin som en hybrid av hardcore punk og metal. Idag er likhetene til metalcore få, og bandet Jugde lå nærmere dagens formel enn thrashen. I 1991 slapp bandet Integrity sin første plate, og bygget videre på den New York-inspirerte sounden. I motsetning til standardisert østkyst-hardcore, benyttet Integrity doble basstrommer, mer distortion, chugga-riffing og mer brølende vokal. Klengenavnet ‘tough guy hardcore’ ble lansert, grunnet sin macho moralisme, med verdier som integritet, vold og styrke. Mot midten av nittiårene ekspanderte sounden i flere forgreninger. Noen helte mot thrash (Raging Speedhorn, Machine Head), andre mot en mer tilfeldig og punkete sound.

Fra slutten av nittiårene og rundt milenniumsskiftet vokste metalcoren iden grad at også de store selskapene fikk øynene opp. Spesielt har interessen rundt såkalt Gothencore skutt i været, med sine hint av melodeathens harmoniseringer i mixen av hardcore og breakdowns. De største selgerne av metalcore praktiserer nettopp denne stilen, og inkluderer Killswitch Engage, Trivium, BFMV, Caliban, As I Lay Dying og Atreyu.

Sentralt i sjangeren er såkalte breakdowns, partier hvor musikkens tempo sakkes ned, og gir gitaristene rom til å spille rytmebaserte riff som etterhvert plukker opp intensitet når trommene kommer inn igjen. Vokalisten messer gjerne et repeterende budskap under breakdown’en og responsen live er alltid hardcore dansing og moshpits. Metalcore band setter i større grad sin ære i å ha minneverdige breakdowns fremfor refrenger.

Swedecore (også kalt Gothencore)

Er økenavnet til kanskje den største kategorien i dag, som kombinerer svenskenes melodiøse harmonier (At The Gates, In Flames) med den amerikanske hardcoren. Sjangeren utøves hovedsaklig av amerikanske band, men også enkelte europeere som Caliban og Heaven Shall Burn. Hardcore og death hadde paret seg ved flere anledningner tidligere, som i tilfellet med grindcore. Men melodeathens innflytelse ser ut til å ha sprunget ut samtidig med Undyings ‘This Day All Gods Die’, Darkest Hours ‘The Prophecy Fulfilled’, Prayer for Cleansings ‘The Rain in Endless Fall’, Shadows Fall med ‘With Somber Eyes to the Sky’ og Unearths ‘Above the Fall of Man’ – alle sluppet innen et år (98-99). Det argumenteres med at også europeiske band hadde forsøkt å bygge en bro mellom sjangrene på et tidligere tidspunkt, som Entombed og Carcass – som faktisk er blant melodeathens gudfedre. At The Gates, også disse vitale i skapelsen av melodeath, hadde også antydninger til hardcore i musikken. Faktisk hadde bandet godt oppmøte av straightedgere på sine konserter i USA.

Variasjonene innen swedecore er mange, og de mest populære bandene stiller med et tykkere og velpolert lydbilde, i tillegg til mer fokus på catchy refrenger i crooner-gaten. De mindre bandene opererer på mindre plateselskaper, og tendenserer til en raskere og råere sound, nesten uadskillelig fra melodeath. Hovedforskjellen fra deathen ligger i trommingen som høres skarpere, hulere og mer presis ut enn det europeiske motstykket. De mer kompromissløse swedecore-bandene kverner ut mer brutale breakdowns, og fokuserer ikke i samme grad på refrenger. Tekstene er miljøbevisste, dyreforkjempende, politiske og apokalyptiske i all sin vrede. Sjangeren er den mest populære blant metalcore, og får dermed også sitt stempel som sellout, og den lite flatterende klengenavnet ‘the new nü’. Litt ild på bålet blir det jo når Ozzfest i den senere tid hovedskalig har bestått av metalcoreband. Kritikere mener å synse en implodering av sjangeren, grunnet mengdene av band som etterhvert utvanner produktet i kampen for et større publikum. Blant de største bandene finner vi A Life Once Lost, All That Remains, As I Lay Dying, Atreyu, tidligere Avenged Sevenfold, Bleeding Through, Caliban, Darkest Hour, From Autumn to Ashes, God Forbid, Heaven Shall Burn, Himsa, It Dies Today, Killswitch Engage, Machine Head, The Autumn Offering, Undying, Chimaira, Still Remain, Diecast, Unearth og Parkway Drive.

Deathcore

Henter mesteparten av inspirasjonene fra tradisjonell death, og satser i større grad på atmosfære, lynraske beats og tremolo picking kjent fra black. Kompleksiteten er mer fraværende, og trommene opptrer lengre bak i lydbildet. Tekstene er ufiltrerte politiske og sosiale kommentarer, fremført skrikende. All Shall Perish, Despised Icon, Desecration, Crematorium, Ex Inferis, Six Feet Under, The Red Chord og The Black Dahlia Murder er alle prominente utøvere.

Mathcore

Også kjent som tech hardcore, er en krevende og kompleks sjanger, med intrikate sangstrukturer som ikke lar seg oppdage så enkelt. Botch tillegges mye av opphavet, men deler æren med Rorschack, Deadguy, Converge og The Dillinger Escape Plan. Det mest anerkjente og progressive bandet i sjangeren er utvilsomt pionerene i Meshuggah, som i sin tur inspirerte Mudvayne, Psyopus og norske Insense.

Mathcore er fylt av dissonanser, perfekt timing, tilsynelatende offkey vokal. Tradisjonelle konsepter som vers-refreng er sjeldenheter, og musikken henter samtidig inspirasjon fra frijazzen. Andre eksponenter i større eller mindre grad er Between The Buried And Me, Candiria, Every Time I Die og The Tony Danza Tapdance Extravaganza.

Moshcore

Ligger den tradisjonelle hardcoren nærmest, er gitardrevet med standard firetakters rytme og brølende vokaler. Det er denne sjangeren som har gitt opphav til betegnelsen ‘tough guy hardcore’. Den største inspirasjonen til moshcore er moshpiten og liveopplevelsen. Stilen vokste frem sent nittitall i USA og Tyskland, tyngre enn punk hardcore og mer thrash/groove orientert. Den geografiske krybben er New York med byens signaturstil, hardcoren. Blant de tidlige inspiratorene finner vi Sick Of It All, Judge og Madball. Dagens største stjerner innen moshcore er Hatebreed, og har fått en fot innenfor mainstreamen med bidrag til filmsoundtrack. Vokalist Jamey Jasta ledet i sin tid MTVs headbanger’s ball. Sjangeren betraktes som den enkleste og mest likefrem varianten av metalcore, med korte, aggressive låter. Moshcore omtales ofte litt lettvint som aggro-metal. Andre band innen moshcore er Biohazard, Earth Crisis, Walls of Jericho, Most Precious Blood, Terror, Purified In Blood, Sworn Enemy og Throwdown.

Post hardcore / Emocore
(emotional metalcore)

Kjennetegnes av en tilfeldig og dissonant struktur. Converge innrømmet sin tidlige status som hardcore kids med noen Slayer-riff til overs. Denne nye retningen blomstret til en hybrid av metal, hardcore, prog og elektronika – og går ofte under betegnelser som punkmetal, screamo, emocore og screamcore. Et av de mer fremsynte bandene var svenske Refused, som fikk gitt ut den banebrytende ‘The Shape Of Punk To Come’ i 1998. Zao har også utmerket seg med sin Carcass-liknende vokal og varierte sound. Denne sounden fikk også sin skare av kristne band. Andre notabiliteter er The Used, Funeral for a Friend, JR Ewing, defDump, Thrice og AFI for å nevne noen.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Reklamer

En kommentar om “Metalcore (1991 – )

  1. Tilbaketråkk: 10 skuffende album fra ellers gode band « Niflheim

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s