Industrial metal (1988 – )

14-industrialIndustrial metal drar veksler på tradisjonell elektronisk musikk og metal, og musikken er gjerne sentrert rundt et gitarriff. Riffet er ryggraden som man lagvis bygger resten av kroppen rundt. Stakkato trommer, distorted vokal og synth er kjennetegn. Industrial er en løs betegnelse, og kan festes på industrial band som sampler metal og vice versa. Overlapping med nü metal og punk er blant de mange crossover referansene. Denne sjangeren er en sjeldenhet, ettersom industrial metal faktisk ble etterfulgt av industrial rock.

Grupper som Throbbing Gristle og Skinny Puppy benyttet samplede gitarer på tidlig åttitall, men sjangeren ble ikke anerkjent før mot slutten av tiåret. Ministrys ‘Land of Rape and Honey’ fra 1988 markerte inntoget av fuzzgitarer, og den genuine sounden var skapt. Killing Joke, opprinnelig et postpunk-band, fulgte opp på ‘ Extremities, Dirt And Various Repressed Emotions’ med et kaldere og mer metallisk lydbilde.

Fra det andre spekteret dannet Napalm Deaths tidligere gitarist Justin Broadrick Godflesh i 1988. Influert av death, industrial, no wave og postpunk benyttet bandet live gitar, bass og vokaler sammen med mekaniske beats fra trommemaskiner. Britiske Pitchshifter brakte inn techno-elementer og drum ‘n bass. Sammen nøt bandene popularitet på tvers av lyttersegmenter.

På begynnelsen av nittiårene hadde sjangeren tatt form for alvor, spesielt i USA, hvor den hadde bikket interessen for tradisjonell industrial. Denne opprinnelige bølgen ble kjent som aggro-industrial, men ikke lenge etter gjorde band som i utgangspunktet spilte punk og hardcore med mer markert synth seg gjeldende under betegnelsen coldwave. Relativt ukjente band som Chemlab, 16 Volt og Acumen frontet denne varianten. I Europa vokste det frem en rekke band som utelukkende benyttet samples, eksempelvis Front Line Assembly, Die Krupps og Swamp Terrorists. Rammstein ble senere en ledende aktør med sin elektroniske metal, en form de selv kalte ‘Dansemetall’.

Et virkelig steg opp i mainstream metal fulgte med Fear Factory og deres hypnotiske industrielle thrash. Først gjennom ‘Soul of A New Machine’, før gjennombruddet var sikret med ‘Demanufacture’ i ’95. Bandets fresende raske beats inspirerte myriader av etterfølgere, som for eksempel Static-X, Dope, Mushroomhead, Slipknot og Strapping Young Lad. White Zombie var tidlig på banen med sin Ministry-inspirerte sørstatsgroove. Spesielt albumet ‘Astro Creep 2000’ gjorde suksess, før bandet gikk i oppløsning – med det resultat at Rob Zombie gikk solo med platen ‘Hellbilly Deluxe’. Her hjemme eksellerer stadig Red Harvest med sin death-inspirerte industrial, for ikke å glemme danskene i Mnemic.

Nine Inch Nails svever mellom metal og rock, dog innflytelsen er udiskutabel. Trent Reznor slapp ‘The Downward Spiral’, og influerte i sin tur tidligere kompis Marilyn Manson.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Advertisements

One thought on “Industrial metal (1988 – )

  1. Tilbaketråkk: 10 skuffende album fra ellers gode band « Niflheim

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s