Black metal (ca. 1982 – )

Black metal som musikalsk sjanger oppstod på tidlig åttitall, i forkant av oppblomstringen av metalen’s mer ekstreme sjangre. Svartmetallen utviklet seg fra tidlig punk/hardcore og thrash, i likhet med jangeren death. Black defineres gjerne fra to synspunkter; gjennom musikalske eller tematiske aspekter.
De første eksponentene regnes for å være Venom, som tross alt navnga stilretningen – og som i tillegg hadde innflytelse på thrashen. Ikke lenge etter fikk Venom følge av Bathory, VON, Hellhammer, Coven, Celtic Frost og Mercyful Fate. Kort tid etter Bathory hadde lagt grunnlaget for den moderne sounden med ‘Under The Sign Of the Black Mark’. Blant de tidligste norske bidragene i første bølge var Sæks Sæks Sæks fra Tromsø (1982), Artch fra Sarpsborg, samt flere østfold-band som Slaught og Baphomet. I tillegg gjorde Ronny Le Tekrøs band Rockfire seg bemerket i Raufoss.

Samtidig med at death og thrash metal inkorporerte okkult tematikk (Deicide, Morbid Angel, Destruction, Kreator, Slayer) kom norske Mayhem på banen. Grimmere og skitnere enn noen tidligere band, men i følge intervjuer, ikke satanistiske. Det var fremdeles gore og death som var rådende. Den andre bølgen, som er synonymt med norsk black metal gjorde ikke alvor av seg før 1991- 1992, med utgivelser av Enslaved, Immortal, Darkthrone og Burzum. Snart var Mayhem enda en gang på banen med De Mysteriis Dom Sathanas.

Mainstream black metal per i dag kalles den andre bølgen, og norske band populariserte sjangeren. Gorgoroth, Satyricon, Borknagar og Emperor startet opp som utøvere av den klassiske black metallen, men kokte inn elementer fra andre sjangre og klassisk musikk. Musikken grodde i undergrunnen, men er idag tilgjengelig på bensinstasjoner. Visuelt var black metal showmanship, med sminke og sceneutstråling inspirert av Black Sabbath, Alice Cooper og Kiss, men også med visuelle innslag av satanisk og hedensk opprinnelse. Anti-kristelige tekster og okkult tematikk er dominerende, men i de senere år har de største aktørene gått bort fra den mest åpenlyse blasfemien. De norske bandene startet opp med norske tekster, men har beveget seg mot et mer sofistikert engelsk etterhvert som fanskaren beveget seg utenlands.

Karakteristisk for black metal er raske gitarer med tremolo picking, med en rå og kvass distortion. Tekster som er pessimistiske, nihilistiske, sataniske, hedenske eller okkulte. Dette er riktignok ikke en definisjon på BM, ettersom slike temaer også forekommer innen death og thrash.

Intensjonell svak produksjon, som et opprør mot mainstream musikk eller stemningsbærer, og band som Taake har sluppet kassettopptak fra øvingsrommet i ettertid. I begynnelsen var dette forårsaket av minimale budsjetter, og de største bandene leverer idag langt bedre produksjoner. Innspillingen er grumsete og lo-fi, og artister som beveger seg for langt bort fra denne formelen risikerer å miste stempelet black metal. Eksempler på band som har beveget seg bort fra grunnformelen er Mayhem (mer death) og Satyricon (mer industrielt).

Repetative trommer med blastbeats, i et sonisk tempo, avledet av mer atmosfæriske partier er obligatorisk. Og når de virkelig mørke stemningene skal oppnås, tas gjerne synth, orgel, fiolin, kor og blåsere i bruk. Men om dette skjer i stor grad, snakker vi om symfonisk black metal. Vokalen er et varemerke, med high pitched skriking som en ingrediens. Rytmisk sett mangler som regel den finessen og dynamikken vi finner i death metal. I likhet med punken er det ofte rett på sak, med relativt få temposkifter underveis. I tillegg til liksminken er også artistnavnene en nøye utstudert affære. Bruk av virkelige navn er uhørt og navnene er av mytisk eller norrøn klang/opphav.

Britiske Venom var en stor kilde til inspirasjon til den første bølgen av black, til tross for at musikken deres hadde mer til felles med NWOBHV og thrash. Spesielt var de toneangivende når det gjaldt image og tekster. Sammen med Celtic Frost og Bathory hjalp de til å forme musikken til de tidlige norske bandene. En av de mest markante skikkelsene og ideologisk guru var Mayhems gitarist Øystein Aarseth (Euronymous), som også drev platesjappen ‘Helvete’. Gjennom butikken sin åpnet han manges øyne for black metal. Scenen var dypt antikristen, med et uttalt mål om å fjerne alle spor etter religionen i landet – og føre nasjonen tilbake til sine norrøne røtter. Huset ‘Helvete’ holdt til i hadde en kjeller som ble brukt til møtelokaler, i tillegg til et eget studio, hvor Aarseth signerte flere band til sin label ‘Deathlike Silence Productions’.

På denne tiden opplevde landet et voksende omfang av kirkebrenninger, og Gudshusene ble skjært under en kam, historiske eller ei. Aarseths sirkel påtok seg det moralske ansvaret for å ha inspirert påtenningene, om ikke det strafferettslige. Den mest kjente kirkebrannen var Fantoft Stavkirke, ettersigende begått av Kristian Vikernes fra enmannsbandet Burzum. Kristian ble senere Varg, og media frydet seg over kallenavnet ‘Greven’. Vikernes spilte også bass i Mayhem i dette tidsrommet, og pleide omgang med Aarseth.

Noe tidligere, i 1991, hadde Vikernes fremskaffet ammunisjon til Mayhems vokalist ‘Dead’. Frontmannen avsluttet det hele med et hagleskudd og etterlot seg et notat hvor han visstnok beklaget alt blodet. Aarseth var den første som oppdaget liket, og i stedetfor for å tilkalle politiet, løp han til nærmeste kolonial og kjøpte et engangskamera. Han ønsket å forevige scenen til et kommende Mayhem-cover. Media fråtset i denne historien, men for Aarseth var dette uønsket publisitet.

Fantaster av black metal sørget også for en front mot nasjonale og svenske death metalband på turne, som de mente eksponerte en harmløs og underdanig sjanger. Et rivaleri mellom norsk og svensk metal blusset opp som følge av dette.

‘Den Indre Sirkel’ opplevde maksimal eksponering i ’93, da Vikernes myrdet Aarseth i hans leilighet med knivstikk. Vikernes motivasjon er noe uklar, men argumenter som maktkamp, ideologi, penger og selvforsvar har alle blitt luftet. Uansett konkluderte et sirkus av en rettsak med lovens strengeste straff. Vel inne bak lås og slå fant Vikernes det for godt å konvertere til en slags hedensk nasjonalisme.

Men black metal levde videre, og ble etterhvert stuerein og norges største kulturelle eksport. De mest ekstreme individene satt fengslet, og i deres fravær blomstret sjangeren. Og med eksporten tok bølgen form i flere land. I øst-Europa vokste det frem flere artister, som med beskjedne midler imiterte sounden fra de tidligste norske platene. Tekstene deres hyllet hedenske røtter, og blendet inn elementer fra lokal folkemusikk. Latviske Skyforger og tsjekkiske Trollech kikket tilbake til røttene, samtidig som de inkorporerte folk. Dessverre vokste det frem en ny sjanger, godt hjulpet av polske, russiske og ukrainske band, nemlig nasjonalsosialistisk black metal (NSBM). Black Funeral og Judas Iscariot er temmelig eksotiske innslag av amerikansk black metal (USBM), i en sjanger som aldri har stått spesielt sterkt over dammen. Det påstås at vi nå er inne i en tredje wave av black, ledet av franske og svenske band, som er sterkere okkult orientert enn på lenge, med en særdeles rå produksjon. Her på berget har vi opplevd en revival av den skitne sounden, med merkelappen True Norwegian Black Metal (Taake, Carpathian Forest, Tsjuder). Det skader ikke å nevne andre norske band som Gehenna, Thorns, Disiplin og tidlig Ulver på tampen.

Om du savner noen band i sammendraget, så er ikke det merkelig. Ta en titt under symfonisk metal.

NSBM
Her dyrkes nynazismens idealer, i en absurd blanding med hedensk religion. Lydmessig er det likt ordinær black, skillet er ideologisk. Mange protesterer mot innlemmelsen av NSBM som en underkategori av black, ettersom svært få band og fans ønsker å assosieres med bevegelsen. Likevel kan det ikke stikkes under en stol at Burzum er et foregangsband innen sjangeren. Personlig mener jeg det er trist at NSBM har så mange tilhengere at vi kan snakke om en kategori, og ser helst at disse ideologiene forblir på historiens skraphaug.

Krigsmetall/Svart thrash
Blasphemy er ansett som originale krigsmetal-bandet, med en mer thrashorientert ekstrem-metall. Men før dette ryddet utøvere som brasilianske Sarcofago, Holocausto og Sepultura (Bestial Devastation) banen. Blasphemys ‘Fallen Angel of Doom’ (1990) igangsatte sjangeren, før den ble kraftig videreutviklet av band som The Meads of Asphodel, Conqueror og Bestial Warlust. Tekstmessig handler det om en satanisk/apokalyptisk tilnærming til krigsrelaterte temaer som holocaust, folkemord, atomkrig og utslettelse. Den visuelle estetikken går hånd i hånd. Sjangeren er omstridt, mye grunnet få band og slektskapet til death og thrash. Blant nordiske band finner vi Nifelheim, Dead to this World, The Battallion, Aura Noir, Audiopain og Nocturnal Breed.

Depressiv Black Metal

Relativt fersk sjanger som i stor grad relateres til Sverige. Midtempo, helsvart og klagende, gjerne resignert, desillusjonert og suicidalt. Sjangeren er ikke redd for å fusjonere inn elementer av jazz og melodiøsitet. Shining og Lifelover er de største eksponentene, men har sitt Svensk/norske motstykke i Den Saakaldte.

Advertisements

3 thoughts on “Black metal (ca. 1982 – )

  1. Veldig bra artikkel, meget interessant.

    men her står det jo om en ting som er veldig viktig i
    forhold til nasjonalismen: At man hyller sine hedenske røtter.
    Omtrent det samme finner man jo innen nazismen, også, så
    det forundrer meg ikke så veldig at det finnes enkelte
    innenfor det «miljøet», som kanskje har et slikt forhold til det.
    Det med unntak av greven, som bare er oppmerksomhetssyk.

    Når det er sagt, er jeg ingen sympatisør av nazismen og
    dens rasistiske og ellers så farlige idealer. Nei, på ingen måte,
    jeg synes det er en tro for de redde.

    Det er ikke bare religion som har vært assosiert med skremmende
    handlinger, det er likeledes kultur og politikk. Det er i hvert fall min mening.

  2. Tilbaketråkk: Kalkun i anmarsj « Niflheim

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s